maanantai 1. heinäkuuta 2013

LUSIKKALEIVÄT


Lusikkaleivät on meidän herkkuja!
Ne vain ei ole mitään
"tuosta vaan" tehtäviä,
vaan se vie aikaa.
Päätin kuitenkin tehdä niitä Essin rippijuhlille,
kun Essi halusi.

Olen ottanut tämän reseptin joskus netistä,
joten lähde on tuntematon.

200 g voita
2 dl sokeria
4 dl jauhoja
1 tl soodaa
2 tl vaniljasokeria
1 tl kanelia
1 tl kardemummaa

Sulata voi kattilassa ja anna kiehahtaa.
Keitä sen jälkeen voisulaa matalalla lämmöllä, pienellä poreella noin 10 minuuttia välillä voisulaa sekoittaen.
Kun väri alkaa muuttumaan kauniin kullan sävyksi, ota kattila pois levyltä.

Varo ettei voisula pala!
Lisää sokeri ja sekoita. Anna jäähtyä.
Sekoita kuivat-aineet ja lisää ne voi-sokeriseokseen hyvin sekoittaen.
Ota taikinaa soikeaan ja syvään teelusikan pesään. 

Tasoita taikina ja liuta pikkuleipä pellille leivinpaperin päälle.
Paista 175 asteessa noin 10 minuuttia, 
niin että pikkuleivät muuttuvat kauniin vaaleanruskeiksi.
Jäähdytä. Lisää väliin hilloa kahden lusikkaleivän väliin ja

 paina pikkuleivät yhteen.
Kieritä sokerissa ja tarjoile :) 

Herkullisia kahvihetkiä! 

 

10 kommenttia:

  1. Nam ! Noi on mun äitin bravuuri herrasväenleipien lisäksi, joten en ole vielä itse opetellut tekemään. Äiti ilahtuu joka kerta kun anelen noita tekemään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo herrasväenleivätkin on muuten tosi hyviä :)

      Poista
  2. Kiitos ohjeesta, rippijuhliin täytyy alkaa näitä väkertämään, kuinkahan monta mahtaa tuolla ohjeella tulla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla luki että 32 kpl, mutta määrä riippuu tuosta lusikan koosta. Mä tein tupla-annoksen ja mulla on 106 keksiä. Mutta mullahan oli tuo tuollainen hdelmäkoristeluun tarkoituettu juttu lusikkana. Tavallisella pikkulusikalla tuli mulla ainakin liian isoja, kun ne vähän levis.

      Poista
  3. Lusikkaleivät on kyllä niiiin hyviä. Ihte oon kokeillut niitä kerran eikä onnannut täysin. Pitäis kyllä taas kokeilla uudestaan. Muiden tekemät vaan maistuu monta kertaa paremmalta kuin omat. Aina :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, niin mäkin tykkään, että äidin tekemät on parempia :)

      Poista
  4. Huomenia :) Tuli ihan vesi kielelle heti aamusta! Tuliko noista nyt semmoisia ihanan pehmeitä? Tuntuu että mulla se on noissa ainut vaikeus saada niistä semmoisia suussa sulavia ihanuuksia... Hauskaa päivää Mia <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On nämäkin pehmeitä, mutta ei ihan niitä, jotka aivan hajoaa suussa ;)
      Mä käytin voit, eli varmaan margariinillä tulee sitten pehmeämpiä :)
      Lisäksi näissä on tuo kaardemumma, jota mun mielestä perusohjeessa ei ole.

      Ja hauskaa päivää myös sinulle <3

      Poista

Kommentit saavat minut iloiseksi :)