tiistai 19. maaliskuuta 2013

KUINKA KAUAN ON LIIKAA??

Olen monesti miettinyt itsekseni,
kuinka kauan on liikaa...

Minulla on nykyään sellainen sääntö meidän lapsilla,
että korkeintaan kolme tuntia, mielummin kaksi.
Jos sovitaan erikseen, niin silloin vähän kauemmin
-neljä on ehdoton maksimi, josta ei jousteta.

Mistäkö puhun?
No, kavereilla olosta ja kavereiden meillä olosta.

Itse en anna lasten olla kolmea tuntia kauempaa kavereiden luona.
Siinä ajassa lapsille tulee jo nälkäkin, 
ja eihän se ole muiden tehtävä ruokkia lapsiani.

Varsinkin Emilia on meillä siinä iässä,
että kavereita pitäisi olla koko ajan.
Kaikki sanovat aina, että kun on kaveri,
niin se helpottaa omaa olemista
-VAAN EI MEILLÄ!!

Kun Emilialle tulee kavereita,
jostain syystä heille ei käy mikään Emilian ehdottama leikki,
ja lapset pyörivät minun "jaloissani".
Äiti, meillä ei ole mitään tekemistä!!!

Ja siinä vaiheessa, kun lapsen kyläily venyy viiteen tuntiin
(niinkuin kolmen viimeisen kaverin kanssa on käynyt)
niin alan itse tosissaan väsymään.
Vanhemmille ei voi sanoa jälkeenpäin, 
sen olen kerran kokenut 
(meillä oli meno, ja en voinut ottaa turvavyötöntä lasta kyytiin)
-kyseinen lapsi ei käy meillä enää :(

No, kun sitten tämä kyseinen kyläily venyy, mitä teette?
Itse annan lapsille välipalan koulun jälkeen,
seuraava ruoka meillä on 16-17 aikaan, 
ja siinä välillä ei yleensä näpitä mitään.
Entä jos vieraileva lapsi alkaa kovaan ääneen sanomaan vieressäni, 
että voi että kun mulla on nälkä...
Jos annan hänelle, tulevat omanikin pöytään ja 
se on "hyvästi ruokahalu" kunnon ruoalla.

Yritän nykyään välttää lasten kyläilyjä.
Tiedän, että omat lapseni siitä ehkä kärsivät, 
mutta mikä ilmainen päivähoitaja minä olen.
Eikö nykyajan vanhemmat tajua,
ettei lasta voi pitää kylässä tunteja.

Kerrankin eräs äiti oli suunnitellut toiseen kaupunkiin menon.
Itselleni tuli meno ja jouduin siirtämän kyläilyn.
Arvatkaas, oliko ilme näkemisen arvoinen :/
Kysymys kuului: "No, etkö sä voi ottaa niitä mukaan???"

Miten te hoidatte lasten kyläilyt?
Onko teillä joku aikaraja kyläilyyn, 
syökö kyläilevät lapset teillä ns. kunnon ruoankin?

Nyt puhun vieraista, en sukulaislapsista.
Ja onneksi on muutama, 
joiden vanhemmat sanovat heti, että pari tuntia :)