tiistai 12. helmikuuta 2013

PULLIA x 3 ERILAISTA

 Minä olen koukussa leivontasarjoihin. 
Odotin syksyllä suuria uudesta suomalaisesta leivontasarjasta,
mutta petyin hieman :/
Ruotsin puolella tehdään paljon hyviä ohjelmia
ja yksi niistä on
LEILA LEIPOO

Lontoossa ihastuttiin 
Cinnemon leipomon kanelipulliin. 
Perus kanelipullien päällä oli jonkinlainen kuorrute
ja se teki pullasta...
Sanat loppuu kesken ;)

Nyt Leila teki samantyyppisiä ja näitä oli aivan pakko kokeilla,
TAIVAALLISIA
sanoisinko!!
STICKY BUNS = AMERIKKALAISET KANELIPULLAT
  1 rkl kaardemummaa
3 dl maitoa
50 g tuoretta hiivaa
1.5 dl sokeria
0.5 tl suolaa
150 g pehmeää voita
1 muna
12 dl erikoisvehnäjauhoja
 
Täyte
50 g pecanpähkinöitä
50 g saksanpähkinää
250 g pehmeää voita
1.5 dl fariinisokeria
1 rkl kanelia
1.5 dl (rusinaa)
 voita vuokaanmuna voiteluun
pecanpähkinöitä
 saksanpähkinöitä
 raakasokeria
 
Juustokuorrute
200 g Philadelphiajuustoa
3 rkl vaalea siirappia
1.5 dl tomusokeria
kahden limen kuori ja yhden limen mehu

Tee näin

1. Lämmitä maito +37 °c ja lisää joukkoon kaardemumma, hiiva, sokeri, suola, "paloiteltu" voi ja muna.
2. Lisää jauhot vähitellen ja vaivaa taikina tasaiseksi.
3. Kohota taikina liinan alla noin 45-60 min
4. Lämmitä uuni 200 °c
5. Murskaa pähkinä kädellä ja sekoita ne voin, fariinisokerin, kanelin ja rusinoiden kanssa kevein liikkein
6. Kauli taikina ja lisää täyte päälle (kuten kanelipullissa). Rullaa tangoksi.
7. Leikkaa noin 3 cm paksuisia paloja ja aseta voidellulle pellille niin lähekkäin, että paistuessa pullat osuvat toisiinsa.
8. Kohota vielä noin 45-60 min.
9. Voitele pullat, laita päälle vielä pähkinöitä.
10. Paita pullia noin 10 min. Anna jäähtyä!!
11. Tee kuorrute (konella, jotta siitä tulee tasaista) ja pursota sitä pullien päälle. 
Taita pullat irti toisistaan ja tarjoile! 

Samalla pullataikina ohjeella tein myös
PIPARIPULLIA
Kaulin pullataikinan päälle
valmista kaupan piparitaikinaa
 ja kyllä tuli hyviä :)
Ja vielä kolmannetkin pullat samasta taikinasta eli
VANILJAKIERREPULLAT
väliin margariiniä, sokeria ja vaniljasokeria
Tein heti taikinasta kolminkertaisen,
sillä meillä on alkaneet kokeilut Essin rippijuhlia varten :)

Ei muutakun kahvi/tee tulemaan ja nauttimaan :)

 

15 kommenttia:

  1. Oi mitä herkkuja! Täällä yks diettiläinen kuolaa :)
    Minäkin tein viime viikon perjantaina vaniljapullia lapsenlapsen kanssa, enkä syönyt yhtäkään, hyvä minä.
    Mukavaa viikkoa!
    -päivi-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiiäksä mitä... Mäkin joudun vaan kuolaamaan. Olen ollut laihiksella tammikuun alusta asti :/ Pienen palan otin tuorejuustopähkinä pullaa lauantain kunniksi :)

      Poista
  2. Namskis :). Kyllä nyt tekis mieli tuoretta pullaa. Oota vähän, mä tuun kohta poikkeen ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tervetuloa vaan! Laitanko osoitetta tulemaan ? ;)
      Kiitos muuten viestistä. En ole ehtinyt vielä vastailemaan.

      Poista
  3. Kylläpä ovat niin syötävän ihanan näköisiä. Pitäsköhän alkaa leipomaan. nam.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pulla on onneksi helppo ja nopea leivottava. Meillä leivotaan oikeastaan joka viikko pullaa, kun noita yllätysvieraita meillä sen verran käy :)

      Poista
  4. Namnam. Nauttaa ihanan herkulliselta.
    Piparipullia pitää kokeilla, oliko ne hyviä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitäs mä sanoisin. Pikku palan otin ja jos tykkää pipareista niin ihan kiva makuyhdistelmä. Meillä piparipullat oli Emilian herkkuja :) Vähän erilaisia, ainakin joulunaikaan tulen tekemään näitä.

      Poista
  5. Se on ihana se Leila Leipoo! Mulla on myös sen kirjoja... hyviä ja aika helppoja ohjeita. Oon myös tehnyt sticky bunns;) Tosin ohje oli sen kanandalaisen Anna Olssonin ohjelmasta. Sillä on myös hyviä ohjeita ja tykkäsin siitä ohjelmasta, mitä ei enää tule, uusintaa odotellessa. Mä tein tavallisia laskiaspullia, mutta täytyy varmaan tehdä jotain tuollasita "erikoisempaakin"pitkästä aikaa...

    Mukavaa viikon jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, sitä ohjelmaa tosiaan ei enää tule. Ne ohjelmat nauhotettiin meillä kans kaikki :) Vinkkaa heti mulle, jos huomaat sen taas alkavan. Mä vinkkaan sulle :)

      Mä tykkään kokeilla kaikkea, se on eri asia, mitä maistelijat sanoo ;)

      Poista
  6. Herkullisen näköisiä! Piparipullia olen muutamana jouluna aikonut kokeilla, mutta aina se on jäänyt.

    VastaaPoista
  7. Oi kuinka ihanaa, kun jaksat viittä lasta hoitaa ja samalla vielä leipoa mommoisia herkkuja. Minulla on 1 prinsessa ja ei oikeen ole aikaa paljon leipoa kun samalla pitää opiskella tehdä kotitöitä ja (leipoa) silloin tällöin. Muuten rakastan leipomista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kävin viime vuonna kans sisustussunnittelijaksi, ja kyllä se onnistuu, jos haluaa:)

      Poista

Kiva, kun jätit viestin ♡